tirsdag 27. mai 2008

Ressurspakker på Its learning

Vi lager dette oppstartskurset på its. Det er mange gode grunner til det, det kan være en oppstartspakke for å komme igang der. Elevene kan få opplæring i ferdigheten å bruke its, mens de lærer å bli informasjonskompetente! Jeg er mer usikker på hva vi skal bruke av verktøyene iits. Siden vi representerer biblioteket, er det stilig å legge ut en leksjon under hovedfanen Bibliotek! Som de to første kvinnene i Buskerud, men leksjonene er stivbeinte, og vanskelige å få til. Og da blir jeg usikker på om de kommer til å bli brukt!? Derfor lager jeg forklaringsekvens, og en ppt i tillegg :-) Så kan den enkelte lærerer se hva han/hun vil bruke.
Strukturen er som før, og vi har hatt god nytte av å samarbeide på et google dokument på veien!
Jeg strever med første delen, den vi før kalte brainstorming... Her er det mye læringsstrategistoff å ta av, men det må være enkelt. Det er en fyr fra BI som foreleser for alle VG1 klassene i Drammen, han har poengterte og gode budskap, kanskje jeg kan kikke litt på stoffet hans. Jeg liker å bruke tankekart, og vet at mange av elevene også har nytte av det, men her er det litt usikkerhet med hensyn til hvilket program jeg skal foreslå. Det er Mindomo som anbefales for lærerne i fylket, fordi det er så fint å dele, men jeg finner ikke ut hvordan jeg kan gjøre det om til tekst. Freemind derimot er lettere å bruke sånn, men det kan vel ikke deles!! og da duger det vel ikke. Jeg liker å sette opp kartet, og brodere ut for å få oversikt og innsikt, og så gjør jeg det om til tekst og vips : så er det en fin inndeling av dokumentet.
Torsdag er det møte med Kirsti, så nå er det alvor!

Ingen kommentarer: