mandag 13. april 2009

Drammen vgs stenger facebook og msn

Drammens tidende fortalte i starten av påsken om at Drammen vgs har tenkt å stenge Facebook og MSN for bruk på skolen. http://dt.no/article/20090405/NYHET/442340191
Artikkelen får mange kommentarer, og saken skaper debatt på nettet. På Del og bruk er det også debatt om oss.
Jeg tenker at skolen velger en tungvint vei å gå, men hvis lærerne oppnår en større glede ved mulighetene de bærbare pcene gir med dette, så kan det være verdt det. Mange elever ønsker det også. Det har vært gjennomført en undersøkelse som viser dette.
Det blir spennende å se om IKT får det til, og hvor mye styr det blir med elever som finner alternative måter å komme seg inn på face. Kanskje er det bare storm i vannglasset, og at de fleste finner seg godt til rette med dette.
Men det er fare for at det skaper fronter, og at mange elever kommer til å bruke mye tid på å pønske ut veier rundt, og at tiden kastet bort på face og msn, ikke nødvendigvis automatisk blir overført til oppmerksomhet i timene.

4 kommentarer:

Jørn Idar Ellingsen sa...

Hei. Jeg ser at vi har fått hard medfart av både politikere, elever og skolefolk. En del skoler har forsøkt det samme uten noen effekt. Ser også at Kunnskapsministeren skal kommentere saken, så det blir spennende å se hva han tenker om saken. Uansett er det kanskje fornuftig å høre på andres erfaringer, om det er noen som har forsøkt lignende før? Jeg er i alle fall enig med deg i det, at den tiden de etter hvert ikke bruker på "Face" nødvendigvis blir tid til læring. Det er vel heller andre nettjenester som overtar. Vi distraheres vel lett alle sammen.

cingt sa...

Er veldig enig i at dette ikke nødvendigvis fører til mer tid til læring. Vi er ikke bare på FB og MSN. Du har mengder av nettsamfunn som kan overta, f.eks. Nettby og Fettnerd. I tillegg finnes det mange ulike versjoner av MSN, som ikke er laget av Microsoft. F.eks. aMSN. Vi kan jo også begynne å Twitre. Bare på sekunder kom jeg på fire ulike løsninger, og jeg er ikke noe spesielt interessert i slikt en gang. Mulighetene er uendelige - jeg tror ikke dette løser noe på lang sikt.

rubenius sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
rubenius sa...

Ser ikke helt hvordan dette skal fungere i praksis. For en tid siden ble muligheten til å opprette nettverk for å spille sammen blokkert at IT-staben på skolen. Nå har teknisk kyndige elever funnet en måte å komme utenom på, og er tilbake på gamle veier.

Om vi ser bort ifra det faktum at elevene sannsynligvis vil klare å gå utenom eventuelle sperringer og komme seg inn på sperrede sider, bør vi spørre oss om det er en god ting å sperre både MSN og Facebook.

Facebook må jeg nok si meg enig i, siden mange bruker mye tid på dette i timene som egentlig skulle brukes til å følge med på undervisningen.

MSN har flere sider. Programmet gir muligheten til å diskutere faglige emner. Helt nylig tok jeg del i en MSN-samtale midt i timen som omhandlet nettopp emnet vi gjorde oppgaver om. Da var vi altså blitt satt til å gjøre oppgaver på laptopene, og dette virket som en naturlig del av det. Drøfting på den måten hjalp virkelig til med emnet.

På den annen side vet jeg om folk som har fått svært gode karakterer på f.eks. boktester o.l. uten å ha så mye som lest boken klassen skulle ha både kjøpt og lest. Grunnen til dette var at nevnte personer lett fikk svar på spørsmål i prøven fra andre folk over MSN.

Sist, men ikke minst må man jo innrømme at det er mange tullete samtaler på MSN og, som ikke akkurat hjelper på læringen.

Til tross for dette må jeg spørre om det ikke faktisk er sånn at det er elevene som har ansvar for egen læring. Greit nok, å måtte snakke til veggen som lærer er ikke veldig givende, men jeg mener nå at lærere faktisk må tolke hvor godt klassen henger med. Om elevene er helt fortapte i skjermene er det flere muligheter. De kan rett og slett ikke være interessert, men det er også mulig at de ikke klarer å henge med i det aktuelle stoffet læreren går igjennom. I en perfekt verden ville elevene som ikke helt fikk med seg poenget sagt noe, slik at lærer fikk mulighet til å forklare bedre, men det er nå lettere å se om det har skjedd noe nytt på Facebook. Det hjelper ikke at gjennomsnittsungdommen er for sjenert til faktisk å si noe på det læreren sier.

Konsekvente lærere som forlanger at skjermen er lukket når de foreleser kan virke, men da må de også klare å tolke publikumsresponsen.

Dette ble et noe langt innlegg, så jeg setter streken her. Lykke til med saken, IT-gutter. Dere kommer til å trenge det.