mandag 19. april 2010

Videreutdanning i entreprenørskap

Dette året har vi et flott samarbeidsprosjekt på Drammen vgs, - InnsIKT. To lærere, fire klasser og skolebiblioteket har jobbet sammen om å lage wiki i engelsk, norsk og spansk! Det er utfordrende å finne tid til å gjennomføre slike planer, og det er mye å jobbe med underveis. Men det er spennende, og vi må få tettere kontakt med arbeidet elevene og lærerne driver med. Biblioteket må dele kompetansen sin til flere enn de som tilfeldigvis kommer innom det fysiske rommet.
Fordi disse to lærene er veldig kjekke folk, og fordi vi har en spesielt kjekk klasse, INSPIRO, på skolen, meldte vi oss på videreutdanning i entreprenørskap.
Dette er helt i overkant, jeg har allerede for mange prosjekter i tillegg til den daglige jobben, men det er noe med det å søke etter coachingens hemmeligheter som appellere til meg. Vi må veilede elevene inn i læringsarbeidet /prosjektarbeidet med motivasjon og kreativitet.
Her er det mye å lære, men er det riktig studie, - og har jeg tid og mulighet...
Det ser svart ut....
Fikk inn denne tweeten fra Kirsti Slettevoll på Its Learning konferansen:
"Ide= p(k+i) dvs pare kunnskap og informasjon på ny måte"
Jeg drømmer om å jobbe sammen med lærere og elever i idefasen, hvor de leter etter/ finner/ og vurderer "gammel" informasjon og kombinerer det med egen kunnskap, kreativitet og skapende evner og det blir til helt nye og flotte produkter / oppgaver / bedrifter....
Siden jeg har mange år i Aker Engineering vet jeg at informasjonen som er lagret i tidligere arbeider, kombinert med nyutvikling er en nøkkel til suksess.



Ikke så usynlig og nostalgisk som dette, men like entusiastisk og nyskapende :)

Kanskje jeg likevel må konsentrere meg om lesekompetanse, kildekritikk, digital kompetanse, informasjonskompetanse, sitering og kildelister. Jeg har jo mer enn nok arbeid med det!

2 kommentarer:

Birgithe Schumann-Olsen sa...

Bare gi jernet! Finnes ikke noe bedre enn å ta seg vann over hodet ;-)

Siv Marit Ersdal sa...

Godt råd, Birgithe!