torsdag 11. desember 2014

Vurdering, sett fra skolebiblioteket

I naturfagsprosjektet er bibliotekarene med og gir tilbakemeldinger. Det er ikke så vanlig, og vi synes det er både viktig og vanskelig.
Vi kaller det underveisvurdering og sluttvurdering, men det er antageligvis helt feil begreper, slikt kan man lett gå vill i. Nå som jeg er student skal jeg korrigere de pedagogiske begrepene, men først må jeg lære dem.

Underveisvurderingen er morsom å jobbe med.
Det dreier seg både om de samtalene vi har i gruppene mens elevene jobber med problemstilling og kildene sine, og de tipsene vi gir som kommentar på wikiartikkelen.

Elevene liker å få disse underveisvurderingene.
"Det var greit å få tilbakemeldinger fra deg slik at vi kunne forbedre det vi hadde gjort, siden man blir mer villig til å forbedre det om man får vurdering etterpå. Om det bare hadde blitt til at du hadde kommentert hva vi burde gjort bedre, uten å gi oss sjanse til å forbedre oss, så hadde vi mest sannsynlig ikke gjort så stor innsats på slutten" skriver en elev som tilbakemelding.

Elevene får også tilbakemeldinger fra medelevene, og de får godte tips til hvordan de kan forbedre sin egen ved å lese de andre artiklene på wikien.

Det er viktig for elevene å få vurdering til slutt.
Jeg sitter nå og skal sluttvurdere artiklene til en klassen, og det er ikke sååå morsomt. Det er viktig både for min del og elevenes å få gjort det raskt, men det har ingen betydning inn i prosessen, så det oppleves ikke som viktig. Til dette er wikien et fint verktøy, det er lett å se endringene  som er gjort i wikien etter at de fikk tilbakemeldingene.
Det er også hjelp å hente i underveisvurderingen, og i vurderingskriteriene:

De kunne jeg også tenke meg å jobbe mer med, både for at de skal være gode som veivisere for elevene i arbeidet (stilas?) og for at vi skal kunne gi en rettferdig sluttkarakter.


2 kommentarer:

Mari Hopland sa...

Gode vurderingskriterier er viktig og vanskelig, ja! Jeg var med i en norskklasse i går og vurderte boktrailere. Uten å ha klare vurderingskriterier... En vanskelig oppgave! Og ekstra viktig å ha vurderingskriteriene klare før elevene får oppgaven når vi samarbeider, så både lærer, bibliotekar og ikke minst elever er klar over hva som kreves. Håper jeg også får på plass litt flere pedagogiske begreper her etterhvert. Men opplever at det varierer veldig fra lærer til lærer hvor viktig de synes konkrete kriterier er.

Siv Marit Ersdal sa...

Takk for kommentar!
Sitter og leser Masteroppgaven til Maren Juveli Pedersen, og hun påpeker at klare mål er viktig. Hun mener at vurderingskriterier gir inntrykk av at produktet er viktigere enn prosessen. Og det er den jo ikke. Her må jeg jobbe mye mer!